OP JAK 2 pro ZŠ Školní 226
Šablony pro MŠ a ZŠ II – Operační program Jan Amos Komenský
Projekt je zaměřen na kombinaci následujících témat: personální podpora, osobnostně sociální a profesní rozvoj pracovníků ve vzdělávání, inovativní vzdělávání žáků a účastníků zájmového vzdělávání, spolupráce s rodiči žáků a účastníků zájmového vzdělávání a veřejností.
Cílem projektu je rozvoj v oblastech, které škola určí jako prioritní pro svůj rozvoj a budoucí směřování.
Cílovou skupinou jsou pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci základní školy a školní družiny včetně vedoucích pedagogických pracovníků, žáci základní školy a účastníci zájmového vzdělávání.
Celkové zdroje projektu: 1 642 220,00 Kč
Jednotlivé naplánované aktivity:
Školní asistent
Cílem této aktivity je poskytnout personální podporu – školního asistenta základním školám. Aktivita umožňuje vyzkoušet a na určité období poskytnout větší podporu zejména žákům ohroženým školním neúspěchem. Škola musí identifikovat alespoň tři žáky ohrožené školním neúspěchem. Při identifikaci žáků ohrožených školním neúspěchem je možné sledovat následující oblasti:
• nízká motivace ke vzdělávání;
• nedostatek možností pro identifikaci a rozvoj nadání/talentu žáka;
• dlouhodobá a opakovaná prospěchová neúspěšnost;
• nedůslednost ve školní přípravě;
• kázeňské přestupky;
• nedůsledné rodičovské vedení;
• zdravotní omezení;
• sociokulturně znevýhodněné prostředí;
• příslušnost k marginalizované skupině (definice marginalizované skupiny viz kap. 3).
Výběr žáků je zcela v kompetenci ředitele školy. Žáky vybírá ředitel školy ve spolupráci s pedagogy. Minimálně tři žáci ohrožení školním neúspěchem musí být ve škole identifikováni po celou dobu realizace aktivity. Podmínka tří žáků ohrožených školním neúspěchem platí vždy až do výše úvazku 1,0.
Podmínkou výkonu činnosti školního asistenta je splnění stejných kvalifikačních předpokladů jako je u pozice asistent pedagoga v zákoně č. 563/2004 Sb.52 V krajních případech, kdy škola prokazatelně nemůže zajistit činnost pozice kvalifikovanou osobou, je možné zaměstnat i nekvalifikovaného pracovníka
Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání ZŠ
Cílem aktivity je podpořit profesní růst pracovníků ve vzdělávání ZŠ (včetně ostatních pracovníků ve vzdělávání) prostřednictvím vzdělávání.
Definice pracovníka ve vzdělávání (včetně ostatních pracovníků ve vzdělávání), formy realizace a témata vzdělávání jsou uvedeny v kap. 4.1.
Vzdělávání jednoho pracovníka musí být v celkovém minimálním rozsahu 8 hodin.
Hodina vzdělávání činí min. 45 minut.
Vzdělávání může být realizováno prezenční nebo distanční formou (s výjimkou realizace stáží). V případě distanční formy se musí vždy jednat o realizaci vzdělávání online synchronní formou.
Inovativní vzdělávání žáků v ZŠ
Cílem aktivity je osobnostní a sociální rozvoj žáků ZŠ a jejich podpora v rozvoji znalostí a dovedností s využitím inovativních forem výuky a vzdělávání prostřednictvím netradičních vzdělávacích metod a strategií, které vedou žáka k rozvoji kreativity, talentu a samostatnosti v souladu s připravovanými revidovanými rámcovými vzdělávacími programy. Aktivita dále cílí i na snižování předčasných odchodů ze vzdělávání.
Aktivitu je možné realizovat přímo ve výuce a/nebo v rámci dalších hodin vzdělávání poskytovaných školou nad rámec běžné výuky (např. odpolední aktivity, letní školy apod.), a to některými z následujících aktivizujících forem výuky:
• projektová výuka (ve škole / mimo školu);
• tandemová výuka;
• vzdělávání s využitím nových technologií;
• vrstevnické vzdělávání (peer programy);
• mentoring;
• zážitková pedagogika;
• propojování formálního a neformálního vzdělávání.
Aktivita je určena pro skupinu minimálně 7 žáků. V této skupině bude vždy podpořen minimálně jeden žák minimálním počtem 16 hodin inovativního vzdělávání v ZŠ během jednoho pololetí školního roku65 (aktivity mohou probíhat i během školních prázdnin). Tento žák bude započítán ve výstupu aktivity. Ostatní žáci ve skupině nemusí naplnit celých 16 hodin vzdělávání, ale tito nebudou vykázáni ve výstupu aktivity, pouze na úrovni indikátorů jako žáci ovlivnění intervencí.
Hodina vzdělávání činí min. 45 minut.
Aktivitu lze realizovat distanční formou (s výjimkou projektové výuky mimo školu). V případě distanční formy se musí vždy jednat o realizaci inovativního vzdělávání online synchronní formou.
Vzdělávání je realizováno pouze v tématech uvedených v kap. 4.2.
Aktivita nesmí být poskytována za úplatu.
Doučování žáků ohrožených školním neúspěchem v ZŠ
Cílem aktivity je podpořit žáky ohrožené školním neúspěchem prostřednictvím možnosti doučování. Aktivita může napomoci snižování možných předčasných odchodů ze vzdělávání s cílem upevnit zvyk provádět samostatnou odpolední přípravu a podpořit zvládnutí standardů jednotlivých předmětů daných rámcovým vzdělávacím programem.
Aktivity se mohou účastnit pouze žáci ohrožení školním neúspěchem. Při identifikaci žáků ohrožených školním neúspěchem je možné sledovat následující oblasti:
• nízká motivace ke vzdělávání;
• nedostatek možností pro identifikaci a rozvoj nadání/talentu žáka;
• dlouhodobá a opakovaná prospěchová neúspěšnost;
• nedůslednost ve školní přípravě;
• kázeňské přestupky;
• nedůsledné rodičovské vedení;
• zdravotní omezení;
• ociokulturně znevýhodněné prostředí;
• příslušnost k marginalizované skupině (definice marginalizované skupiny viz kap. 3).
Aktivita bude realizována v rámci dalších hodin vzdělávání poskytovaných školou nad rámec běžného vzdělávání (např. odpolední aktivity, letní školy apod.), a to osobou, která bude vedením školy určena pro vedení doučování (nemusí se jednat o pedagogického pracovníka).
Aktivita je určena pro min. 1 jednoho žáka ohroženého školním neúspěchem v minimální počtu 16 hodin doučování v ZŠ během jednoho pololetí školního roku (aktivity mohou probíhat i během školních prázdnin). Tento žák bude započítán do výstupu aktivity. Aktivita může probíhat i ve skupině. Ve výstupu mohou být vykázáni i další žáci ohrožení školním neúspěchem, kteří budou podpořeni 16 hodinami doučování.
Hodina doučování činí min. 45 minut.
Aktivitu lze realizovat distanční formou. V případě distanční formy se musí vždy jednat o realizaci doučování online synchronní formou.
Aktivita nesmí být poskytována za úplatu.
Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání ŠD
Cílem aktivity je podpořit profesní růst pracovníků ve vzdělávání ŠD (včetně ostatních pracovníků ve vzdělávání) prostřednictvím vzdělávání.
Definice pracovníka ve vzdělávání (včetně ostatních pracovníků ve vzdělávání), formy realizace a témata vzdělávání jsou uvedeny v kap. 4.1.
Vzdělávání jednoho pracovníka musí být v celkovém minimálním rozsahu 8 hodin.
Hodina vzdělávání činí min. 45 minut.
Vzdělávání může být realizováno prezenční nebo distanční formou (s výjimkou realizace stáží). V případě distanční formy se musí vždy jednat o realizaci vzdělávání online synchronní formou.
Inovativní vzdělávání účastníků zájmového vzdělávání v ŠD
Cílem aktivity je osobnostní a sociální rozvoj účastníků zájmového vzdělávání v ŠD / ŠK a jejich podpora v rozvoji znalostí a dovedností s využitím inovativních forem vzdělávání prostřednictvím netradičních vzdělávacích metod a strategií, které vedou účastníka k rozvoji kreativity, talentu a samostatnosti. Aktivita dále cílí i na snižování předčasných odchodů ze vzdělávání.
Aktivitu je možné realizovat přímo ve vzdělávání a/nebo v rámci dalších hodin vzdělávání poskytovaných školským zařízením nad rámec běžného vzdělávání (např. letní školy apod.), a to některými z následujících aktivizujících forem vzdělávání:
• projektové vzdělávání (ve škole / mimo školu);
• tandemové vzdělávání;
• vzdělávání s využitím nových technologií;
• vrstevnické vzdělávání (peer programy);
• mentoring;
• zážitková pedagogika;
• propojování formálního a neformálního vzdělávání.
Aktivita je určena pro skupinu účastníků zájmového vzdělávání (velikost skupiny je v kompetenci ředitele školského zařízení). V této skupině bude vždy podpořen minimálně jeden účastník minimálním počtem 16 hodin inovativního vzdělávání během jednoho pololetí školního roku81 (aktivity mohou probíhat i během školních prázdnin). Tento účastník bude započítán ve výstupu aktivity. Ostatní účastníci ve skupině nemusí naplnit celých 16 hodin vzdělávání, ale tito nebudou vykázáni ve výstupu aktivity, pouze na úrovni indikátorů jako účastníci zájmového vzdělávání ovlivnění intervencí.
Hodina vzdělávání činí min. 45 minut.
Aktivitu lze realizovat distanční formou (s výjimkou projektové výuky mimo školu). V případě distanční formy se musí vždy jednat o realizaci inovativního vzdělávání online synchronní formou.
Vzdělávání je realizováno pouze v tématech uvedených v kap. 4.2.
Aktivita nesmí být poskytována za úplatu.
